Aplikacja mobilna CBP One

Category: Usługi CBP | 0
CBP One™

Aplikacja mobilna CBP One™ została uruchomiona 28 października 2020 r. CBP(U.S. Customs and Border Protection) udostępniło jednocześnie wersje na Androida i iOS w sklepach Google Play i Apple App Store. Poniżej przedstawimy szczegółowe informacje na temat aplikacji CBP One i sposobu, w jaki może ona pomóc czytelnikom w łatwym dostępie do usług CPB.

Czym jest CBP One™?

CBP One™ to aplikacja mobilna, która ma służyć jako kompleksowy dostęp do kilku usług CBP. Aplikacja prowadzi użytkownika do odpowiedniej usługi, zadając najpierw kilka istotnych pytań w celu określenia jego potrzeb.

Aplikacja stanowi część ciągłych wysiłków CBP mających na celu usprawnienie legalnego handlu i podróży, przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa granic Stanów Zjednoczonych. W związku z tym oferuje lepszą przejrzystość i dostępność niektórych z najpopularniejszych usług CPS.

Kto skorzysta z aplikacji CBP One™?

Obecnie CBP One™ jest dostępny dla użytkowników, którzy chcą wykonać dowolną z poniższych czynności:

  • Umówić się na inspekcję produktów rolnych i biologicznych, które przybyły do Stanów Zjednoczonych.
  • Zagraniczni podróżni, którzy chcą złożyć wniosek i sprawdzić swoje rejestry przyjazdu i wyjazdu I-94
  • Organizacje międzynarodowe, które chcą sprawdzić status osoby lub osób w programach CBP.

Więcej usług zostanie dodanych do aplikacji w przyszłości. Oczekuje się, że operatorzy statków handlowych, kierowcy samochodów ciężarowych, piloci wodnosamolotów, operatorzy autobusów i samolotów będą mogli ostatecznie korzystać z aplikacji CBP One™.

Czytelnicy zainteresowani oceną wpływu CBP One™ na prywatność mogą znaleźć ją tutaj:
www.dhs.gov/publication/dhscbppia-068-cbp-one-mobile-application.

Przegląd najważniejszych funkcji oferowanych przez aplikację CPB One

CPP One zaczęło oferować dwie główne funkcje. Pierwszym z nich jest wniosek o inspekcję dla przewoźników/brokerów/spedytorów, a drugim jest wpis I-94 dla zagranicznych podróżnych.

Funkcja Inspection Appointment Request ułatwia przewoźnikom/brokerom/spedytorom zorganizowanie inspekcji łatwo psujących się ładunków, takich jak produkty rolne wwożone do Stanów Zjednoczonych. Każdy wniosek zostanie przypisany do konkretnego eksperta CBP ds. rolnictwa, którego zadaniem będzie wyznaczenie czasu inspekcji. Funkcja interaktywnego czatu umożliwia temu specjaliście pozostanie w kontakcie z wnioskodawcą na wypadek, gdyby na późniejszym etapie potrzebne były dodatkowe informacje. Najnowsza aktualizacja aplikacji CBP One™ umożliwia podróżnym zaplanowanie kontroli produktów rolnych i biologicznych po ich przybyciu do Stanów Zjednoczonych.

Funkcja I-94 Entry umożliwia podróżnym złożenie wniosku o tymczasowy numer I-94 przed przybyciem na lądowe przejście graniczne Stanów Zjednoczonych. Osoby, które wyślą taki wniosek przed przyjazdem, skorzystają na krótszym czasie rozpatrywania wniosku i przyspieszonym wjeździe.

Aplikacja umożliwia również podróżnym łatwy dostęp do ich aktualnego zgłoszenia I-94 w celu sprawdzenia ważnych informacji, takich jak to, jak długo będą mogli pozostać w Stanach Zjednoczonych i wykorzystać je jako dowód statusu gościa po przybyciu do kraju.

Funkcja organizacji międzynarodowych w aplikacji mobilnej CBP One™ jest ograniczona do organizacji, które zostały wymienione przez Departament Stanu USA jako autoryzowani użytkownicy CBP One™ w celu potwierdzenia statusu osób, które są obecnie objęte MPP (protokołami ochrony migrantów). MPP to program prowadzony przez rząd USA, który przewiduje, że obcokrajowcy, którzy nie posiadają dokumentów niezbędnych do wjazdu lub ubiegania się o wjazd do USA z Meksyku, są odsyłani do tego kraju, gdzie muszą czekać na zakończenie postępowania imigracyjnego w USA. Stany Zjednoczone zawiesiły wszystkie nowe zapisy do tego programu w styczniu 2021 roku. Miesiąc później osoby zarejestrowane w MPP z otwartymi sprawami zaczęły być przetwarzane w portach wjazdowych do Stanów Zjednoczonych w oczekiwaniu na przesłuchanie w kraju. Aby zagwarantować sukces operacyjny i bezpieczeństwo, rząd USA połączył siły z różnymi globalnymi organizacjami, które teraz pomagają w weryfikacji rejestracji MPP za pośrednictwem nowej aplikacji mobilnej CBP One, zanim osoby te dotrą do amerykańskiego portu wjazdu.

Do czasu wydania nowej aplikacji CBP One™, małe łodzie wycieczkowe mogły zgłaszać swoje przybycie za pośrednictwem aplikacji CBP ROAM. Jednak od początku 2022 r. raportowanie przylotów tych łodzi zostało przeniesione do aplikacji CBP One™. W związku z tym aplikacja ROAM nie będzie już używana.

Jak rozpocząć korzystanie z aplikacji mobilnej CBP One

Na tym etapie należy wspomnieć, że aby korzystać z aplikacji CBP One™, dana osoba będzie potrzebować (bezpłatnego) konta login.gov. Jeśli nie masz jeszcze konta login.gov, wybierz opcję „Utwórz konto” i postępuj zgodnie z instrukcjami.

Po założeniu konta otwórz aplikację CBP One™ i wybierz opcję „Zaloguj się za pomocą Login.gov”.

Po pomyślnym zalogowaniu użytkownik zostanie przekierowany z powrotem do aplikacji, gdzie będzie mógł uzyskać dostęp do różnych usług CBP w zależności od konkretnych potrzeb.

Wszelkie uwagi i pytania należy kierować na adres CBPOne@cbp.dhs.gov. Urzędnik zajmie się twoją sprawą tak szybko, jak to możliwe.

Gdzie dostępny jest CBP One™?

W sprawach związanych z I-94, CBP One™ jest dostępny w dowolnym miejscu w Stanach Zjednoczonych. Funkcja związana z umawianiem spotkań dla łatwo psujących się ładunków jest jednak oferowana tylko w uczestniczących punktach POE (Ports of Entry). Dodatkowe informacje można uzyskać w punkcie POE.

Inne zastosowania aplikacji CBP One™

Chociaż oficjalnie wyżej wymienione zastosowania są jedynymi dla aplikacji, niektóre oficjalne dokumenty wspominają o różnych innych funkcjach.

Przykładem jest PIA (ocena wpływu na prywatność) dotycząca CBP One™, która została przygotowana przez DHS (Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego Stanów Zjednoczonych). Ujawnia to, że organizacje międzynarodowe mogą również korzystać z aplikacji, jeśli chcą wprowadzać dane osób, które starają się o zwolnienie z wykluczenia na podstawie tytułu 42 amerykańskiego ustawodawstwa zdrowotnego (w ramach którego 1,2 miliona osób zostało odesłanych do kraju pochodzenia w celu ochrony USA przed COVID-19).

Plany na przyszłość dla CBP One™

CBP wkrótce rozpocznie również testowanie nowej funkcji, która pozwoli mniejszym firmom autobusowym na przesyłanie dokumentów i danych biograficznych pasażerów przed przyjazdem. Obecnie jest to dostępne tylko dla linii wycieczkowych, komercyjnych linii lotniczych i kilku dużych firm autobusowych.

Pod koniec 2022 r. CBP zamierza zintegrować wszystkie funkcje oferowane wcześniej przez aplikację CBP ROAM z CBP One™, aby umożliwić pasażerom łodzi wycieczkowych zgłaszanie wjazdu do Stanów Zjednoczonych za jej pośrednictwem.

CBP rozważa również umożliwienie pieszym dobrowolnego przesyłania zaawansowanych informacji przed przybyciem na lądowe przejścia graniczne w celu przyspieszenia ich podróży. Plan zakłada umożliwienie obcokrajowcom posiadającym elektroniczny I-94, który został wydany po przylocie, którzy chcą teraz przedstawić dowód opuszczenia Stanów Zjednoczonych, aby zrobić to za pośrednictwem aplikacji CBP One ™, jeśli chcą mieć dowód, że przestrzegali autoryzowanego okresu pobytu w kraju.

Linki

CBP One™ dla systemu Android

CBP One™ dla Apple